رابط کاربری (UI) چیست؟

تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 3 دقیقه

رابط کاربری به عنوان عامل اصلی تعامل با کاربر، نقش بسیار مهمی دارد. اگر به دنبال مطالعه و کسب اطلاعات در مورد رابط کاربری و یا بهبود آن هستید پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

رابط کاربری (UI) چیست؟

رابط کاربری چیست؟
رابط کاربری یا UI مخفف User Interface می‌باشد. در واقع UI عامل تعامل سیستم مورد نظر با کاربر است. عامل UI در حالت‌های مختلفی بر روی انواع سیستم‌ها وجود دارد. از سایت گرفته تا نرم‌افزار، سیستم‌عامل و… همگی به نوعی دارای رابط کاربری هستند. ابزاری که امکان کار را با سیستم مورد نظر در اختیار ما قرار می‌دهد به نوعی می‌توان از آن به عنوان رابط کاربری یاد‌ کرد. بهبود رابط کاربری یکی از اساسی‌ترین مباحث در دنیای فناوری اطلاعات می‌باشد. به این صورت که ابزار تعاملی را به گونه‌ای بهبود داد که کاربر بتواند خیلی راحت و بدون مشکل با سیستم مورد نظر کار کند و راحت به هدف و مقصود خود برسد.

طراحی رابط کاربری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساختارمند است: رابط کاربری مفید و موثر، باید واجد خصوصیات معناداری، هدفمندی و کاربردپذیری باشد. در این صورت کاربر به سهولت می‌تواند معنی ماژول، عناصر و المان‌ها و رابطه میانشان را تشخیص دهد.

ساده است: استفاده از یک رابط کاربری خوب ساده و آسان است. در نتیجه کاربر درگیر فرآیندهای پیچیده و دشوار پشت سایت نمی‌شود.

قابل رویت است: ظاهر نرم‌افزار و یا سایت باید طوری طراحی شود که تمام اطلاعات و گزینه های مورد نیاز در اختیار کاربر قرار بگیرد. البته لازم است از ارائه اطلاعات اضافی و غیرضروری به مخاطب جلوگیری شود.

بازخورد می‌دهد: طراحی رابط کاربری نتیجه اعمال کاربر را در اختیار وی می‌گذارد. تغییرات، آخرین وضعیت ها، نتیجه عملیات ها، خطاها و هشدارها را به اطلاع کاربر می‌رساند.

سریع است: طراحی رابط کاربری باید به گونه‌ای باشد که کارایی حداکثری را فراهم کرده و نیازهای کاربر را در کمترین زمان مرتفع سازد. به عبارت دیگر، کاربر بتواند در سریع‌ترین زمان و با کمترین کلیک یا سردرگمی بین بخش‌های نرم افزار و یا سایت، به هدف خود دست پیدا کند.

امروزه نقش طراحی رابط کاربری در طراحی نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها بسیار مؤثر می‌باشد و نرم‌افزار یا وب‌سایتی که ظاهر مناسبی نداشته باشد، هرقدر هم محتوای مناسبی داشته باشد نمی‌تواند آن‌چنان که شایسته است در جلب توجه مساعد مخاطب خود موفق باشد.

با پیشرفت فناوری وب، روش‌های مختلفی برای طراحی رابط کاربری ایجاد شده است که بسته به نوع کاربری نرم‌افزار یا وبسایت و نیاز کاربر متفاوت می‌باشد.

همانطور که عنوان شد یک رابط کاربری مناسب برای نرم‌افزار و وب‌سایت می‌بایست زیبایی، سادگی و جامعیت را توامان با هم داشته باشد.

توسط: قلمبر، مرتضی
00:00 1399/06/19
گروه: اخبار
مشاهده: 447
دیدگاه: 0
برچسب (ها): رابط کاربری
دیدگاه خود را بیان کنید
captcha