نرم افزار تحت وب چیست؟

تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقیقه

نرم افزارهای تحت وب طراحی شده امکان تحلیل، مدیریت، توسعه و بررسی عملکرد تمامی ویژگی های شرکت یا سازمان شما را دارد.

نرم افزار تحت وب چیست؟

 

همانطور که از نامش پیداست نرم افزار تحت وب بر بستر شبکه طراحی شده است و به واسطه قابلیت آنلاین بودن و در دسترس بودن برای تمامی دستگاه‌های متصل به شبکه (اینترنت، اینترانت و...) اقبال بسیاری به آن شده است و امروزه تلاش می‌شود بیشتر نرم‌افزارها به صورت تحت وب طراحی شود تا محدود به مکان و یک سیستم کامپیوتر نبوده و در همه جا قابل دسترس برای تمامی کاربران آن نرم‌افزار باشد. این نوع نرم‌افزارها دارای مزایای برتری نسبت به نرم‌افزارهای ویندوزی می‌باشند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های طراحی نرم‌افزار تحت وب 

دسترسی و گستردگی: مهم‌ترین ویژگی نرم‌افزار تحت وب دسترسی افراد از هر مکان و زمان است. احتیاجی نیست که نرم‌افزار روی کامپیوتر کلاینت (کاربر) نصب شود. تنها کافیست کاربر یکی از انواع مرورگرهای مرسوم مانند (گوگل‌کروم، فایرفاکس، اپرا، مایکروسافت ایج، سافاری و...) را باز و url نرم‌افزار را در آدرس بار وارد نموده تا صفحه ورود نرم‌افزار ظاهر شود. گستره اجرای نرم‌افزار با گستره شبکه یکی است. یعنی تا هرجایی که شبکه شما بزرگ شد، نرم‌افزار شما نیز در دسترس قرار خواهد‌گرفت و شما می‌توانید تمام اسناد و اطلاعات خود را براحتی مشاهده کنید.

امکان اجرا در دستگاه‌های مختلف: به علت اجرا شدن این نرم‌افزار در محیط وب، سرعت و عملکرد آن نسبت به نرم‌افزارهای تحت سیستم‌عامل بسیار بالاتر می‌باشد. می‌توان با استفاده از موبایل، تبلت، لپ تاپ و هر دستگاهی که اجازه باز کردن صفحات اینترنتی را می‌دهند، مانند تلویزیون‌های هوشمند از قابلیت‌های آن بهره‌مند شد.

اجرا با حداقل سیستم: سرعت بالا و سریع این نوع نرم‌افزار به توانایی سخت‌افزاری کلاینت یا کاربر پشت سیستم ربطی ندارد چرا که محاسبات پیچیده از راه دور در سرور انجام می‌شود و ما می‌توانیم با یک سیستم ساده یا یک موبایل دستورالعمل‌های پیچیده‌ای را اجرا کنیم و با حداقل سیستم نرم‌افزاری شما می‌توانید به راحتی نرم‌افزار تحت وب را اجرا کنید و داده‌های خود را در فضای نامحدود ذخیره کنید.

به روز بودن: یکی از برتری‌های بارز نرم‌افزارهای تحت وب نسبت به نرم‌افزارهای ویندوزی، آپدیت بودن و یا به روز بودن این نوع نرم‌افزارها می‌باشد، بطوریکه شما همیشه از آخرین نسخه بدون نیاز به نصب و آپگرید توسط شما، بهره‌مند می‌شوید.

پشتیبان‌گیری: یک پایگاه داده برای همه کاربران از دیگر ویژگی‌های تحت وب بودن است. همه عملیات از قبیل عضویت، تراکنش‌های مالی، سفارشات، رزروها و... در یک جا قرار می‌گیرند و این مهم، موجب حذف پراکندگی و تکرار اطلاعات می‌شود، از سویی پشتیبان‌گیری از این پایگاه داده به سادگی قابل انجام خواهد بود.

ارزان بودن: در نرم‌افزارهای تحت وب، کلیه پردازش‌های مورد نیاز بر روی وب سرورها انجام می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا بار پردازشی در یک نقطه متمرکز شده و هزینه کردن برای پردازش مورد نیاز به صورت هدفمند صورت گرفته و نقش پردازش در ایستگاه‌های کاری تا حد استفاده به عنوان Terminal یا Thin Client (و مفاهیمی از این دست) کاهش یابد و شما نیاز به تهیه سخت‌افزار قوی ندارید.


جمع‌بندی

به طور کلی از مزیت‌های تحت وب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرتابل بودن و همیشه در دسترس بودن
  • سادگی مثال زدنی در استفاده از نرم‌افزار برای تمامی افراد
  • بدون نیاز به نصب هیچ برنامه‌ای نرم‌افزار اجرا می‌شود
  • قابلیت استفاده خارج از شبکه و داخل شبکه (بدون مرز جغرافیایی)
  • یکسان سازی لحظه‌ای درون شبکه‌ای اطلاعات واصله
  • قابلیت اجرا شدن در دستگاه‌های مختلف
  • در صورت نیاز به تغییر در نرم افزار در همان لحظه برای تمام مشترکان بروز رسانی صورت می‌گیرد
  • نیاز به حداقل سیستم برای اجرای نرم‌افزار
  • قابلیت‌های ظاهری و طراحی بیشمار و نامحدود
  • قابل اجرا در تلفن همراه و تبلت
توسط: قلمبر، مرتضی
00:00 1388/02/02
گروه: راهکارهای ابری
مشاهده: 290
دیدگاه: 0
برچسب (ها): تحت وب
دیدگاه خود را بیان کنید
captcha